Thursday, July 21, 2011

Pukulan siku "Helang " utk patahkan serangan bersenjata parang@pisau !

Assalamualaikum w.b.t....

Alhamdulillah mengadap sifu aku pagi tadi. Berkesempatan bertukar tukar fikiran perihal teknik teknik ringkas tetapi berkesan dan tidak terfikir pun oleh fikiran di dalam Street Fighting !

Aku percaya ramai yang pernah melihat seekor serangga yang bernama Mentadak Mentadu !



Aku ambil serangga Mentadak Mentadu ini sebagai contoh untuk menunjukkan bagaimana perlunya dalam Lian pergerakkan anggota badan kita mestilah "hidup" serta flexisable dan jangan menjadikan anggota badan kita keras macam kayu !

Satu teknik baru yang aku pelajari hari ini ialah bilamana pihak lawan bersenjata masuk menyerang kita dengan membuat tetakkan iaitu kita mestilah membuat 2 pilihan iaitu kita masuk terus atau pun melangkah 2 tapak ke belakang untuk mengelakkan dari terkena parang.




Dalam situasi kita berani dengan membuat keputusan untuk melangkah masuk berdepan dengan penyerang, maka pada masa si penyerang baru bergerak dan sedang mengangkat anggota bahunya ( contohnya pihak lawan menetak dengan menggunakan anggota tangan kanan ) , maka kita akan melangkah masuk dengan menghantar pukulan anggota siku kanan [ secara teknik " Helang " ] kita terus ke anggota ruas atas anggota siku kanan pihak lawan !

Seperti photo di bawah, pukulan siku " helang " di buat ke anggota ruas yang berada di atas sendi siku kanan pihak lawan !




Sambil dituruti dengan pukulan menggunakan anggota siku kiri atau pun tangan kiri kita ke anggota rusuk kanan lawan kita, di ikuti dengan pukulan anggota lutut kanan kita ke penyawa pihak lawan !

Pengamal Lian boleh memilih untuk bermain secara keras atau pun lembut.

Keras di sini bermaksud, jika lawan kita menumbuk, kita pun menumbuk sama. Ini macam aksi dalam filem K.L Ganster lah.

Cara lembut pula, pengamal Lian banyak menggunakan tenaga pihak lawan dengan cara kita meNARIK, meNOLAK, meNEKAN, meRENJANG, mengANGKAT bahagian anggota sendi pihak lawan !

*Nota : Kuching aku si Tompok sudah 5 hari tidak pulang ke rumah ! Sedih sioll....coz aku tak tahu dia kena culik ker..ikut betina kerr...selamat ker dia...emm....nampak gayanya aku kena buka kes siasatan baru lor...jika kes culik, maka tahulah macam mana aku nak mengajar sipenculik...Grrrrr....

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: