Sunday, July 17, 2011

Tendangan Sisi : Tendangan Bola terbalik ke arah sendi anggota lutut ( bahagian dalam )

Assalamualaikum w.b.t..

Sifu aku berkongsi tentang Arwah Acik Bakar pernah berkata iaitu jika kita mahu ke peringkat untuk membolehkan kita test@sudi orang@guru dari perguruan lain, maka seorang pengamal Lian hendaklah memahirkan kesemua sekali sebelas jurus Lian dengan menjadikannnya sebagai SATU !

Maksud tersirat di sini ialah untuk kita memahami segala pergerakkan Lian iaitu dari jurus Lian 1 sehingga jurus Lian 11 menjadi seperti 1 pergerakkan maka pemahaman akan pergerakkan anggota badan kita iaitu dari hujung kaki sehingga ke hujung anggota rambut adalah mesti dikuasai !

Cara untuk memperolehinya ialah kita mesti dengan berusaha keras ( tak jemu jemu membuat latihan ) menuntut ilmu dan mendapat bimbingan dan tunjuk ajar yang betul dari guru .

Aku suka berkongsi ilmu tentang satu teknik tendangan yang aku namakan sebagai Tendangan Sisi.



Cara Tendangan Sisi dilakukan ialah bilamana pihak lawan masuk menyerang dari sisi kanan ( anggota kaki kanan di dalam kedudukkan posisi hadapan ), maka kita akan menyambutnya dengan pukulan sisi menggunakan anggota kaki kiri kita dibuat iaitu dengan menggunakan bahagian hujung kaki kiri hadapan dilakukan seperti cara kita membuat tendangan bola terbalik !

Sasaran tendangan sisi ialah di bahagian sendi dalam anggota lutut kanan pihak lawan, sambil dengan menggunakan anggota kaki kiri kita yang melakukan sepakkan sisi tersebut maka henjangan yang kuat boleh dibuat terus ke anggota sendi lutut kaki kanan pihak lawan atau pun ke arah sasaran anggota sendi lutut ( bahagian dalam )kaki kiri pihak lawan !

Objektif di sini ialah untuk tendangan sisi yang pertama kali dilancarkan ke arah anggota lutut pihak lawan tersebut adalah untuk menyebabkan pihak lawan tidak stabil! Manakala, henjangan ke anggota sendi lutut ( bahagian dalam ) pihak lawan untuk melumpuhkan terus pihak lawan agar lawan kita terus tidak berpeluang untuk berlawan !

*Nota : Semalam tepat jam 12:00 tengah malam, aku & 4 orang Special Operation Force ( Team Jenayah Komersial ) telah menyerbu ke dalam satu rumah yang dipercayai suspek yang berlagak sebagai ajen pengasuh yang telah melarikan duit aku berada! Lokasi di sebuah rumah teres 2 tingkat di kawasan Kelana Jaya !

Yang aku boleh kongsi, itu antara pengalaman power yang aku tempohi coz cam dalam filem aksi ajaa.. :) Adengan tampar Mat Bangla & Pakistan pun ada...Mujurlah adengan menyeksa Minah Indon tiada kerana ketakutan diugut akan diangkut ke balai jika tidak melunaskan duit maka mereka pun masing masing top up untuk mencukupi duit RM 1500 !

Mesej yang jelas aku harap pendatang pendatang ini sudah dapat iaitu Malaysia adalah tempat mencari rezeki bukannya tempat untuk melakukan jenayah !

Aku memang salute Bro polis yang semuanya orang muda belaka yang penuh dedikasi menjalankan tugas . Tabik spring kepada mereka semua. Itulah anggota polis yang kita sanjungi & berdoa semoga mereka semua berjaya di dunia & akhirat !


Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: