Thursday, July 21, 2011

Teknik LIAN guna anggota lutut untuk TOLAK anggota lutut pihak lawan

Assalamualaikum w.b.t...

Suka berkongsi akan beberapa teknik dalam ilmu beladiri Gerak Pukul Lian Yunan ( GPLY - Lian Campur ) .

Teknik Tolak Anggota Lutut adalah antara teknik Lian yang aku anggap sebagai pelik & langsung tidak terfikir oleh akal fikiran !

Bila sifu aku tunjukkan dengan membuat demo latihan praktikal kat aku, maka baru aku merasai bagaimana berkesannya teknik Lian ini dalam melumpuhkan pergerakkan pihak lawan !



Cara yang mampu aku kongsi ialah dengan menggunakan anggota lutut kita, kita akan meNOLAK anggota lutut ke ke anggota sendi lutut pihak lawan ! Akibatnya pihak lawan pasti akan jatuh !



Asas yang ingin aku kongsi di sini ialah kaedah TOLAK di sini ialah seperti kita menggunakan tapak tangan kita kemudian kita mendakap & membuat aksi tolakkan ke bahagian anggota dada pihak lawan, akibatnya pihak lawan akan bergerak ke belakang kerana momentum TOLAKkan yang telah kita lakukan tersebut.

Begitu juga dengan aksi TOLAK menggunakan anggota lutut kita ke bahagian anggota sendi lutut pihak lawan !

Sebenarnya aku pun belum mahir lagi akan teknik TOLAK anggota lutut ini. Aku sudah kuasai berkenaan teknik TEKAN, TURUN, JENTAT, BUKA & KUIS dengan menggunakan anggota lutut! Tetapi untuk TOLAK ini, aku masih belum dapat kuasai lagi coz baru belajar semalam !!!

Selamat menuntut ilmu & beramal...

Wassalam..

Basteng

No comments: