Sunday, July 3, 2011

tumbukkan rusuk

Assalamualaikum w.b.t...

Pihak lawan masuk menyerang dengan menumbuk atau buat tikaman dengan anggota tangan kanan, maka kita akan menyambutnya dengan sambil anggota badan kita bergayang maka kita mengepit anggota tangan kanan lawan kita iaitu dibahagian atas sedikit daripada anggota siku dibawah ketiak anggota tangan kiri kita !

Sambil anggota siku kiri kita akan menCIUM anggota rusuk bahagian kanan lawan kita sambil dengan mengerakkan 1 langkah kebelakanag anggota kaki kanan kita & seterusnya hentaman/cucukan dibuat dengan menggunakan anggota kaki kiri kita terus ke anggota sendi lutut kiri lawan kita !

Gerakkan teknik lian di atas adalah seperti gerakkan dalam seni silat !

Dalam posting aku yang terdahulu, aku pernah berkongsi berkenaan seorang pengamal LIAN tidak tamak dalam mebuat serangan pukulan. Antara target utama seorang pengamal LIAN contohnya Cifu aku, dia amat gemar bilamana pihak lawan masuk menyerang dengan menggunakan sisi kanan, maka kita akan menyambutnya dengan menggunakan sama ada anggota tangan kanan atau kiri, maka sambil bergayang ( gayang ini gerakkan seperti tubuh seekor ular tedong sela ) maka tumbukkan padat dan padu dituju ke anggota rusuk kanan pihak lawan !




Seterusnya serangan anggota kaki/lutut ( serangan paras bawah ) dan anggota tangan / siku ( serangan paras atas ) akan serentak dilancarkan ke arah pihak lawan sehinggalah lawan kita terus lumpuh dan tidak berdaya untuk bergerak kerana anggota sendi badan mereka sudah patah/tergeliat !

Kesannya jika tepat tumbukkan kita tersebut ke arah anggota rusuk kanan lawan kita akan mengakibatkan lawan kita yang tidak kira saiz akan mengalami kesakitan dan kecederaan yang parah !

Dalam GPLY, jurus 10 dan jurus 11 adalah teknik serangan paras rendah. Dengan anggota tubuh badan kita diturunkan dalam paras yang rendah, maka serangan dengan menggunakan anggota kaki & siku & lutut ( contohnya teknik Belah Ombak )boleh dilancarkan dengan menggunakan anggota siku ke anggota peha/kaki/penyawa pihak lawan !

Aku kena mahirkan lagi teknik pukulan 3 ( 3 pukulan dilakukan di 3 tempat berlainan dalam 1 gerak serangan ! ) dan juga teknik tendangan kaki LIAN iaitu dengan menggunakan bahagian:
1. Tepi kaki iaitu seperti teknik sepak bola
2. Anggota tumit kaki
3. Tapak kaki hadapan yang di bawah jari kaki

*Nota : untuk pengajaran, jika hati kita berdebar debar senmacam sahaja, maka itu sebenarnya sebagai satu petanda/alamat iaitu sesuatu yang tak baik mungkin berlaku. Jadi sepatutnya kita bykkan zikir & cuba tangguh/batalkan apa apa hasrat yang ingin dibuat !

Aku berkongsi pengalan ini kerana hati aku sedah berdebar semacam aja semenjak petang jumaat. Tup tup petang hari sabtu dalam proses untuk mengambil orang gaji baru ( indonesia lorr ) maka aku telah ditipu oleh 1 org ejen dengan seorang bibiknya sebanyak RM 1500.00 !

Utuk rekod, nombor HP yang diguna ialah :
1. ( 016 ) 927-0921 [ Ajen yang menamakan dirinya sebagai Lisa]
2. ( 017 )393-9980 [ Bibik yang menamakan dirinya sebagai Anna ]

Nombor ajen Lisa tu aku agak sudah tak boleh dihubungi. Tetapi HP # Bibik Anna ini masih aktif & untuk makluman dia sempat ber sms dengan aku & dengan angkuh dia mencabar aku untuk mencari dia ! :)

Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: