Monday, July 25, 2011

Teknik Pernafasan : Untuk hasil tumbukkan yang power !

Assalamualaikum w.b.t....

Bruce Lee pernah berkata dia tidak takut kepada orang yang tahu banyak teknik pukulan dalam ilmu pertahanan diri tetapi tidak mengamal, menguasai & memahirkannya. Tetapi Bruce Lee amat gerun dan takut kepada orang yang tahu hanya 1 teknik pukulan tetapi orang tersebut membuat latihan beratus atau beribu kali sehinggalah orang tersebut memahami & menguasai teknik pukulan tersebut !



Point yang aku ingin kongsi di sini ialah dalam apa perkara apa pun yang kita lakukan, kita hendaklah memahaminya !

Faham akan mengapa segala teknik gerakkan tersebut di lakukan. Bukannya kerana semata semata kerana sekadar ikut kerana itu yang telah di tunjuk ajar oleh guru !

Jika kita merasakan kita tidak tahu kenapa tujuan sesuatu gerakkan tersebut dilakukan maka semestinya kita hendaklah bertanya kepada guru !

Seorang guru yang bagus dalam ilmu pertahanan diri sepatutnya boleh memberi jawapan akan apa yang berselindung di sebalik gerakkan tersebut ! Jika seorang guru tersebut hanya mampu memberi jawapan kerana guru tersebut juga hanya memperolehi ilmu tentang teknik gerakkan pukulan tersebut dari sang gurunya maka ketahuilah guru tersebut sebenarnya masih belum juga memahami !

Seorang guru yang betul ialah bilamana dia telah memberi tunjuk ajar & menurunkan ilmu pertahanan dirinya, maka seorang murid nya boleh mengalahkan gurunya ! Bukan seorang guru tidak boleh dikalahkan oleh seorang murid !

Jika kita ingin melihat "street fighting" yang sebenar maka bolehlah pergi menonton perlawanan Muay thai @ Tomoi @ Tinju Siam di gelanggang !





Sifu aku berkongsi akan antara amalannya ialah dia akan menumbuk dinding dengan menggunakan 2 anggota tangannya !

As sebab dengan latihan & amalan tersebut akan menjadikan otot anggota tangan kita "kebal" @ tahan sakit bilamana kita melakukan tumbukkan yang sebenarnya!

Juga sifu aku berkongsi pengalamannya iaitu bilamana kita dalam pertempuran maka kita hendaklah menggigit dengan kuat semua gigi kita. Contohnya dengan menggigit & menemukan gigi geraham bawah dengan gigi geraham atas dengan kuat !

Juga dengan teknik pernafasan yang betul maka tumbukkan baru dilancarkan. Jika tanpa teknik nafas maka tumbukkan yang terhasil kurang momentumnya !

Teknik yang betul ialah dengan kita menarik @ menyedut nafas dengan perlahan dahulu sambil ke semua gigi kita dikacip dengan kuat maka tumbukkan dilancarkan sambil nafas kita dilepaskan ! Insyallah akan menghasilkan tumbukkan yang bertenaga !

*Nota :

1. Antara petua untuk menguatkan gigi kita ialah dengan cara kita mengambil 1 tuala Good Morning & basahkannya. Selepas itu kita gigit tuala tersebut dengan kuat ! Tujuannya adalah untuk menguatkan dasar gigi geraham kita !

2. Pada ahad minggu depan, anak aku ada grading kelas Karate ! You Can Do It & good luck to U..Tini !!





Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: