Thursday, July 7, 2011

Sanget!

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah hari ini sempat mengadap Cifu aku.

Aku punya tujuan ialah jika tak banyak , dapat sedikit pun ilmu LIAN yang baru pun dah alhamdulillah. Di samping itu bolehlah lagi untuk memahami & menghayati segala pergerakkan yang telah dan sedang dipelajari.

Tepat sekali perumpamaan iaitu ilmu tanpa amal adalah seperti pokok yang tidak berbuah !!!

Kurang manafaatnya walaupun pokoknya berdaun lebat!

Suka berkongsi maklumat tentang di pergelangan tangan kita ada ruas sendi yang amat berkesan sebenarnya untuk digunakan dalam seni pertahanan diri Lian !



Aku maksudkan di sini, dengan menggunakan sendi di pergelangan tangan kita tersebut, maka membolehkan kita membuatkan lawan kita tidak stabil. Caranya ialah bilamana sendi bahagian anggota pergelangan tangan kita berSANGET@sentuh dengan sendi anggota pergelangan tangan pihak lawan, maka kita akan menekan dengan kuat ke bawah! Ini akan menyebabkan pihak lawan tidak stabil dan seterusnya akan membuka peluang kepada kita untuk melancarkan serangan berterusan sehingga lawan kita tidak berupaya bertindak lagi.

Teknik SANGET ini bagi aku adalah teknik yang tidak terfikir oleh akal tetapi sebenarnya ia satu teknik yang berkesan di dalam seni LIAN untuk menumpaskan pihak lawan iaitu dengan membuatkan pihak lawan tidak stabil!

Aku ulangi, point penting di sini ialah untuk membuatkan lawan kita TIDAK STABIL !

Photo di bawah ialah kedudukan tangan untuk teknik Belah Ombak !

Serangan Belah Ombak adalah disasarkan ke sendi anggota badan,penyawa, ulu hati, leher iaitu ditempat pernafasan !



Cifu aku mengulangi dan berkongsi tentang peri pentingnya memahami dan menguasai Jurus 1 Lian ! Dari Jurus 1 inilah akan menghasilkan gerakkan yang pelbagai yang sebenarnya teramatlah banyak teknik dan buah pukulannya !

Sebab itulah dikhabarkan jika seorang itu ingin menjadi kaki gaduh, maka berbekalkan jurus 1 lian dan hati yang kering , maka orang tersebut sudah boleh menjadi seorang fighter di jalanan !



Yang termampu aku kongsikan, kombinasi jurus 1 Lian ( anggota tangan & siku )+ jurus 6 Lian ( anggota kaki & lutut ) adalah kombinasi terbaik untuk menumpaskan pihak lawan ! Latihan dan amalan berterusan mesti dilakukan untuk menghidupkan semua anggota !



Pukulan jurus 2 melibatkan pergunaan anggota siku yang kita gunakan sebagai defence dan alat serangan. Aku memang suka jurus 2 ini ! Bersahaja tetapi teramatlah bahayanya !



Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: