Sunday, July 31, 2011

Teknik TEKAN anggota sendi

Assalamualaikum w.b.t..

Teknik Tekan Anggota Sendi iaitu dengan mengunakan ruas anggota lengan iaitu yang di atas dari pergelangan sendi anggota tangan kiri, kita terus TEKAN ke bawah dengan kuat ke anggota sendi siku kanan pihak lawan ! Sambil dengan menggunakan gerakkan anggota lutut kanan, kita meNURUN/GUIS ke sendi anggota lutut kanan pihak lawan. juga pada masa yang sama dengan teknik "sambar helang" maka pukulan siku dilancarkan ke anggota muka/dada pihak lawan dengan menggunakan anggota siku kanan kita !



Gerakkan serentak pukulan aras bawah ( pukulan TURUN anggota lutut ) dan pukulan aras atas ( pukulan " sambar helang " anggota siku ) seperti yang aku kongsi di atas sebenarnya adalah teknik yang aku panggil sebagai Lock kaki & lock tangan !



Akibatnya pihak lawan kita akan lumpuh dan tidak mampu sekali kali untuk bertindak balas langsung !

Gerakkan ini adalah antara teknik kegemaran arwah Arwah Acik Bakar ! ( Guru kepada Sifu aku .. )

Juga jika pihak lawan masuk menyerang dengan menggunakan anggota tangan kanan, maka kita menyambutnya dengan menHENTAK/HENTAM ke anggota sendi siku kanan pihak lawan dengan menggunakan anggota siku kanan sambil dengan menggunakan gerakkan anggota kaki/lutut kita akan membuat gerakkan jatuh/patah ke anggota kaki/lutut pihak lawan !

Teknik patah/geliat kan anggota kaki pihak lawan juga boleh dilancarkan iaitu bilamana pihak lawan dalam proses untuk masuk menyerang dari sisi kanan ( anggota kaki kanan pihak lawan berada dihadapan ) maka kita akan menyambutnya dengan menggunakan anggota bahagian ruas lutut ke betis kanan kita, maka kita akan masuk membuat "blocking" dengan menghentam/enjang ke anggota yang berada atas daripada anggota lutut kanan pihak lawan !

Jika betul & tepat caranya, maka anggota lutut/kaki lawan kita akan patah/tergeliat !

Ke dua dua cara di atas sememangnya kejam & langsung tidak berperi kemanusian. Bayangkan jika dalam situasi sebenar iaitu dalam waktu perang atau pun nyawa kita di ancam, maka teknik "kejam" seperti inilah yang boleh menentukan samada kita masih hidup atau sebaliknya ! Insyallah..

Aku berazam insyallah aku cuba yang terbaik untuk menguasai & memahirkan kedua dua teknik "favourite" Sifu & Arwah Acik Bakar diatas!



Suka berkongsi akan teknik favourite Sifu aku ialah jika pihak lawan masuk menyerng dari sisi kanan, maka Sifu aku akan ber"gayang" merendahkan anggota badannya ke arah kiri sambil pukulan tumbukkan tangan kiri akan dilancarkan tepat ke anggota rusuk kanan pihak lawan ! Sambil anggota tangan kiri yang sama yang digunakan untuk membuat pukulan ke anggota rsuk kanan pihak lawan tersebut akan bertindak seperti gerakkan seekor ULAR untuk menyerang dengan menyucuk anggota leher pihak lawan ( kawasan pernafasan ) !

Sebenarnya serangan 2 dalam 1 ini sangat merbahaya kerana pihak lawan tidak akan nampak dan menyedari akan pukulan yang telah dilancarkan tersebut ! Sedar sedar, pihak lawan sudah terkena pukulan di leher !

Dalam bulan Ramadhan ini, nampak gayanya kemungkinan besar aku tidak sempat mengadap Sifu aku seperti biasa kerana komitment kerja.

Mungkin, aku kena curi masa hari minggu kot untuk mengadap Sifu aku ! :)






* Semalam anak aku alhamdulillah sudah selesai & berjaya buat grading dalam Karate ! Sekarang dia sudah Green Belt ! Tahniah & teruskan usaha dalam menuntut ilmu beladiri !



Selamat menuntut ilmu & beramal..

Wassalam..

Basteng

No comments: